Kontakta oss

Besöksadress

Centrumvägen 26
155 80 Nykvarn

Telefon 08-555 010 00

E-faktura och Autogiro

Nykvarns kommun erbjuder dig som kund att få dina fakturor direkt till din internetbank.

Autogiro

Autogiro innebär att beloppet på fakturan automatiskt dras på ditt bankkonto på förfallodagen. Du får fakturan precis som vanligt - antingen på papper eller till din Internetbank (e-faktura).

För att komma igång med autogiro måste du ge kommunen fullmakt genom att fylla i en autogiroanmälan. Skriv ut blanketten "Autogiroanmälan" och skicka in den underskriven till adressen nedan:

Nykvarns kommun
Ekonomikontoret
155 80 Nykvarn

Vill du hellre få en blankett hemskickad så ta kontakt med Nykvarns kommuns kundcenter, telefon 08-555 010 00, e-post kundcenter@nykvarn.se Det går även utmärkt att kombinera e-faktura med autogiro. Kontakta ekonomikontoret för mer information, telefon 08-555 010 13, 08-555 010 14 eller via e-post efaktura@nykvarn.se

E-faktura

Med e-faktura (elektronisk faktura) skickas kommunens fakturor (till exempel gällande barnomsorg, kulturskola, vård och omsorg samt bygg och miljö) direkt till din Internetbank. När du loggar in visas ett meddelande om att du har en e-faktura att godkänna. Öppna fakturan och granska den. Istället för att själv skriva belopp, datum och OCR-nr klickar du på "betala-knappen". Banken bevakar att beloppet betalas på förfallodagen. Tjänsten kostar ingenting.

Så kommer du igång

Det enda som krävs är att du är kund i en Internetbank och har betalservice:

  • Anmäl dig till e-faktura genom din Internetbank.
  • Leta upp Nykvarns kommun bland fakturautställarna och anmäl dig. Det kan ta några dagar innan du är registrerad som e-fakturakund.
  • Kommunen ansvarar för att rätt fakturabelopp skickas till banken och att fakturaunderlaget stämmer

Dina e-fakturor ligger kvar i 18 månader. Du kan också spara fakturan på din dator eller skriva ut den. Mer information kan du få av din bank eller Nykvarns kommun.

Vanliga frågor

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Nykvarns kommun.

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Ja det går bra! Kontakta Nykvarns kommun för mer information.

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en påminnelse på papper.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Nykvarns kommun.

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.

Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta Nykvarns kommun.

Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta kommunens ekonomiavdelning på 08-555 010 13, 08-55 5010 14 eller via e-post: efaktura@nykvarn.se

Dela sidan

Sidfot med kontaktuppgifter och allmän webbplatsinformation

Kontakta oss

Nykvarns kommun

Telefon: 08-555 010 00

Fax: 08-555 014 99

E-post: kommun@nykvarn.se

Organisationsnummer: 212000-2999

Besöksadress: Centrumvägen 26

Postadress: 155 80 Nykvarn