Nykvarns kommun

Alla elever har rätt till ledning och stimulans för att kunna utvecklas så långt som möjligt. En del elever har också rätt till extra anpassningar och särskilt stöd. Barn i förskolan har också rätt till särskilt stöd om de behöver det. Här kan du läsa mer.

Extra anpassningar

Om det kan befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar. Extra anpassningar är ett mindre ingripande stöd som lärare och övrig skolpersonal oftast kan ges inom ramen för den ordinarie undervisningen. Enstaka specialpedagogiska insatser under kortare tid kan till exempel vara att ses som extra anpassningar.

Särskilt stöd

Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär och beslutas av rektor i form av ett åtgärdsprogram. Det särskilda stödet kan ersätta annan undervisning eller vara ett komplement till den. Exempel på stödinsatser kan vara enskild undervisning, anpassad studiegång och särskild undervisningsgrupp.

Rektorn ansvarar för att utreda särskilt stöd

Om eleven inte når betygskriterier eller kriterier för bedömning trots stöd i form av extra anpassningar, ska det anmälas till rektorn. Rektorn ska då se till att elevens behov av särskilt stöd utreds skyndsamt. Behov av särskilt stöd ska också utredas om eleven har andra svårigheter i sin skolsituation. Även i förskolan ansvarar rektor för att barn i behov av särskilt stöd ges det.

Åtgärdsprogram

Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram upprättas. Åtgärdsprogrammet är det dokument där skolan skriver ner vilka behov av särskilt stöd som finns och hur skolan ska tillgodose dem. Dokumentet ska beskriva det särskilda stödet som skolan ska ge.

Vid frågor och funderingar kontakta i första hand pedagog eller klasslärare/mentor på respektive skola.