Revidering av riktlinjer för finskt förvaltningsområde

Riktlinjerna för kommunens arbete inom finskt förvaltningsområde behöver uppdateras eftersom kommunen sedan årsskiftet har en ny nämnd, kultur- och fritidsnämnden.

Diarienummer: KS/2023:190

Bakgrund: Sedan riktlinjerna för arbetet inom finskt förvaltningsområde antogs den 16 december 2020 har Nykvarns kommun fått ytterligare en nämnd, kultur- och fritidsnämnden. I de befintliga riktlinjerna anges vilket ansvar utbildningsnämnden respektive vård- och omsorgsnämnden har för att uppfylla skyldigheterna inom finskt förvaltningsområde. Även kultur- och fritidsnämnden bör nämnas i sammanhanget. Förslaget till ändrade riktlinjer tas upp i kommunstyrelsen i september.

Syfte med förslaget: I förslaget till ändringar har kultur- och fritidsnämnden lagts till som en av nämnderna med särskilda uppgifter inom finskt förvaltningsområde. Samtidigt har kravet på att verksamheterna varje år ska göra en kartläggning strukits. Begreppen kring aktiviteter, planering och rapportering har också klargjorts.

Synpunkter: Synpunkter på förslaget till ändringar skickas senast den 20 juni till: finska@nykvarn.se

Länk till förslaget (svensk version) Pdf, 665.9 kB.

Linkki ehdotukseen (suomeksi) Pdf, 622.1 kB, öppnas i nytt fönster.