Det går alltid att ringa 112 i en nödsituation, var man än befinner sig i landet. Numret går till SOS-Alarm i den region samtalet kommer ifrån.

När du ringer 112 från Nykvarns kommun kommer du till länets SOS-central. Samtal som berör räddningstjänsten i södra Stockholms län kopplas vidare till räddningscentral Södertörn som sköter all utlarmning av räddningstjänsten. Ambulanssjukvården larmas direkt via SOS-centralen.

Ring aldrig 112 för att informera dig själv om en händelse. SOS-centralen är ingen upplysningstjänst. Blockeras deras linjer riskeras andras liv och hälsa.

Vilka når du på 112?

Larmoperatören som tar emot telefonsamtalet kan även koppla dig till:

• djurambulans
  • flygambulans
  • flygräddning
  • giftinformation
  • jourhavande barnmorska, läkare, präst, sköterska, tandläkare, veterinär
  • miljöräddningstjänst till sjöss
  • polis
  • sjöräddningstjänst
  • tullverket (narkotikatips)

Att tänka på när du ringer 112

• tala om vad som hänt och de skador du kunnat se
  • tala om adressen eller din position så noga som möjligt. Det kan vara en vägskylt i närheten, en avtagsväg, kraftledning, ett vattendrag eller en kyrka
  • kan det finnas flera personer i fara?
  • vid brand och trafikolycka titta efter orange " farligt gods skylt ". Mer information hittar du på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats
  • ring 112 igen om du får fram nya uppgifter.

Samtidigt som larmoperatören systematiskt frågar dig går larmet vidare och de första insatserna skickas i väg. Svara så lugnt och samlat du kan på frågorna. På så sätt blir utryckningen så effektiv som möjligt.

Döv och hörselskadad

Är du döv eller hörselskadad finns viktig information om texttelefon. Läs även broschyren Om det händer Pdf, 997.6 kB, öppnas i nytt fönster. som innehåller krishantering för teckenspråkiga döva.

Larmning från mobiltelefon

Vid larmning från mobiltelefon slår du 112 utan riktnummer. Samma sak gäller från Nykvarns kommuns tjänstetelefoner. Det går alltså att slå 112 utan något prefix eller kopplingston för att komma ut på linjen utanför växeln.