Så lämnar du anbud till kommunen
Nykvarns kommun vill gärna att fler företag och leverantörer lämnar anbud i de olika upphandlingar som görs varje år. I vår anbudsguide kan du läsa om hur inköpsprocessen ser ut och hur du lämnar anbud.
Sex steg i processen
Nykvarns kommun måste följa vissa lagar och regler vid sina inköp. Vid en offentlig upphandling följer vi sex steg i inköpsprocessen.
1. Behov uppstår
Vi har ett behov av att köpa in en vara eller tjänst. Upphandling ska göras.
2. Kravställning
Krav ställs på varan eller tjänsten utifrån behoven. Detta är krav som du som leverantör måste uppfylla.
3. Annonsering
Upphandlingen annonseras för spridning till eventuella leverantörer.
4. Anbud
Du som är leverantör lämnar anbud. Anbudet kontrolleras och utvärderas av oss i Nykvarns kommun. Anbudet måste vara komplett och innehålla alla bilagor för att bli godkänt.
5. Tilldelning
Vi ger avtalet till den leverantör som uppfyller kravställningen och som kan leverera rätt kvalitet till bäst
pris. Upphandlingen är klar.
6. Leverans
Leverantören utför uppdraget enligt villkoren i avtalet. Tillsammans följer vi och leverantören upp kvaliteten på arbetet.
Därför kan inte kommunen handla från vem som helst
Nykvarn ska som kommun se till att skattepengarna används på bästa sätt och den fria konkurrensen bevaras på marknaden. Därför måste kommunen följa ett antal upphandlingsregler och grundläggande principer.
Icke-diskriminering
Ingen leverantör får diskrimineras utifrån nationalitet, etnisk tillhörighet, kön, religion eller liknande.
Likabehandling
Alla leverantörer ska behandlas lika.
Proportionalitet
Krav och kriterier ska vara rimliga utifrån behov.
Öppenhet
Upphandlingen ska göras på ett öppet sätt. Alla anbudslämnare ska få tillgång till samma information.
Ömsesidigt erkännande
Bevis som certifikat och intyg utfärdade av behörig myndighet i annat EU- och ESS-land ska gälla även i Sverige.
Tänk på det här innan du lämnar anbud
Det är flera steg på vägen för att få ett kontrakt i offentlig upphandling. För att öka dina chanser är det bra att vara ute i god tid, vara beredd på att ha en dialog med oss och lägga tid på att ta fram ett bra anbud.
Upphandlingsdokument
Har du hittat en upphandling som verkar intressant? Hämta upphandlingsdokumenten från den elektroniska annonsdatabasen. All information du behöver för att kunna lämna ett anbud ska finnas i dem.
Börja i god tid
Läs igenom underlaget i god tid innan anbudstiden går ut. Certifieringar, intyg och andra uppgifter som kanske krävs kan ta tid att få fram.
Underleverantörer
I vissa upphandlingar har du rätt att använda underleverantörer. Om ni är flera företag som går samman är det viktigt att tydliggöra hur ni uppfyller kraven i upphandlingen.
Ställ frågor
Är det något som är oklart i upphandlingsdokumenten - eller kanske felaktigt? Fråga oss via upphandlingssystemets frågor- och svarfunktion. När du ställer frågor minskar du risken att göra fel samtidigt som vi får reda på om något är otydligt eller felaktigt. Om det finns fel i upphandlingen kanske den inte kan fullföljas. Håll också utkik efter frågor från andra anbudsgivare. Svaren på dem kan vara viktiga även för dig.
Skriv och lämna anbud
Om du hittar en upphandling som är intressant är det viktigt att du följer ett antal steg när du utformar och lämnar in ditt anbud.
1. Följ instruktionerna
Var noga med att följa instruktionerna i upphandlingsdokumenten.
2. Läs igenom underlaget
Läs upphandlingsdokumenten i god tid innan anbudstiden går ut. Håll utkik efter eventuella frågor som ställs av andra anbudsgivare. Sista dag för frågor och svar brukar vara tio dagar före sista anbudsdag.
3. Kvalitetssäkra
Se till att du lämnat in intyg, certifieringar, CV och övriga handlingar som krävs.
4. ”Krav-säkra”
Uppfyller ditt anbud alla krav och villkor som räknas upp i upphandlingsdokumenten? Alla ska-krav måste uppfyllas annars diskvalificeras anbudet.
5. Svara på frågorna
Svara klart och tydligt på alla frågor i underlaget, även om de kanske känns självklara. Du kan inte komplettera anbudet i efterhand.
6. Håll tiden
Lämna in anbudet i tid.
7. Är anbudet komplett?
Se till att du har fått med alla handlingar, uppgifter och bilagor.
Oklarheter eller fel?
Om du hittar oklarheter eller fel i underlaget ska du snarast kontakta oss via frågor- och svarsfunktionen i upphandlingssytemet. Om vi får synpunkter i tid kan vi göra förtydligandem eller rättelser som når alla som har hämtat upphandlingsdokumenten.
Tilldelning och avslut
När anbudstiden löpt ut och vi gått igenom inlämnade anbud meddelar vi vem som vunnit upphandlingen.
Tilldelning
När anbudstiden har gått ut går vi igenom alla anbud som har kommit in i tid och uppfyller kraven. Avtalet går till den anbudsgivare som uppfyller kraven och kan leverera rätt kvalitet till bäst pris. Vi meddelar skriftligt vem som fått avtalet, ett så kallat tilldelningsbeslut. Beslutet skickar vi så fort som möjligt till alla som har deltagit i upphandlingen. Ta reda på varför ditt anbud inte antogs ifall du inte fick avtalet. Det kan vara bra att veta till en annan gång.
Upphandlingen avslutas
Efter det att tilldelningsbeslutet skickats ut gäller en avtalsspärr på minst tio dagar. Detta görs för att andra leverantörer ska ha möjlighet att överpröva (överklaga) upphandlingen. När avtalsspärren har löpt ut kan vi teckna avtal med leverantören. Om en leverantör ansöker om överprövning förlängs avtalsspärren automatiskt. Den upphör att gälla först tio dagar efter det att förvaltningsrätten har avgjort målet.
Hitta upphandlingar
Håll ett öga på aktuella och kommande upphandlingar så att du inte missar möjligheten att lämna anbud.
Aktuella upphandlingar (länk till Mercell Opic) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Prenumerera på upphandlingar (länk till Mercell TendSign) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor?
Har du frågor om upphandling? Kontakta inköpsavdelningen på telefon 08-555 010 00 eller via e-post: inkop@nykvarn.se