language
Nykvarn kommuns logga
Kontakt

Extra avgift för trygghetslarm tas bort

Omsorg och socialt stöd

Placeholder

Den som har trygghetslarm ska inte längre behöva betala något extra för tjänsten. Framöver ska larmet ingå i maxtaxan för den som har hemtjänst. Det beslutade kommunstyrelsen i dag.

Trygghetslarm installeras hos äldre och personer med funktionsnedsättning som har hemtjänst och som vill ha ett extra skydd. Larmet består av en högtalare med mikrofon som aktiveras via en särskild larmklocka som brukaren kan hänga runt halsen eller sätta på handleden. När larmet aktiveras svarar hemtjänstens personal i högtalaren och kan vid behov snabbt ta sig hem till den som larmat. Om larmet aktiveras utan att hemtjänsten får något svar åker personal hem till den enskilde för att kontrollera ifall något har hänt.

Trygghetslarmet är en viktig insats för den som har behöver vård och bor i egen bostad. Avgiften för larmet är i dagsläget knappt 220 kronor per månad.

– Trygghetslarm är ett viktigt komplement i hemtjänsten. Att vi nu kan låta avgiften ingå i den ordinarie omsorgstaxan är ett resultat av det imponerande arbete med effektivisering och förbättring som vård- och omsorgsförvaltningen gjort. Vi kan helt enkelt ge Nykvarnsborna mer omsorg för pengarna, säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Peter Ohlsson (M).

Efter beslutet i kommunstyrelsen ska kommunfullmäktige ta ett slutgiltigt beslut om avgiftsändringen som i dagsläget berör ett 100-tal personer. Fler beslut om liknande förändringar kan mycket väl tas framöver, säger Peter Ohlsson.

– Vi jobbar vidare med att se över våra taxor och avgifter inom vård och omsorg. Vår målsättning är att skattekronorna ska användas så effektivt som möjligt, säger Peter Ohlsson.

Senast uppdaterad 2022-10-20 05:39

Dela sidan

Senast uppdaterad 2022-10-20 05:39

Dela sidan