language
Nykvarn kommuns logga
Kontakt

Lillhaga förskola –
arbetsglädje på ett nytt plan

Barn och utbildning

Placeholder

Det är inte många förskolor som kan säga att de har matsal, stora gemensamma ytor
och ateljéer – men Lillhaga förskola kan.

Gamla Lillhaga revs och nya Lillhaga byggdes upp. I augusti 2021 stod barn och pedagoger redo att flytta in i den nya förskolan efter en tid i tillfälliga lokaler på Furuborgskolan.

- Jag trodde den nya förskolan skulle kännas opersonlig och stor. Men det visade sig att bli nästan tvärtom, säger Anne Bergstedt Karlsson, förskollärare på Lillhaga förskola sedan 33 år tillbaka.

På den gamla förskolan, som var den största i Nykvarn, fanns det fem avdelningar. Lillhaga förskola är fortfarande störst och har nu åtta avdelningar men med helt andra förutsättningar än tidigare.

- Ens största farhåga, att huset är så stort, blev ju faktiskt styrkan, med alla öppna ytor som visade sig ge gemenskap, trygga barn och en otrolig arbetsglädje, säger Anna Hägglund, förskollärare.

De öppna ytorna som är generösa i storleken, möbleras ofta om efter barnens önskemål och vad avdelningarna arbetar med.

– Gemenskapen och samarbetet mellan avdelningarna har med de stora, öppna ytorna blivit bättre. Och enklare, eftersom det är så nära. Barnen känner de flesta pedagogerna och är trygga med barnen från de andra avdelningarna, säger Anna Hägglund.

Anne Bergstedt Karlsson instämmer.

– Även om avdelningarna inte alltid ses samtidigt, så ser vi vad de andra jobbar med och kan inspireras av varandra. Just nu finns det en skog på plan två.

Eric, 5 år, berättar om kottar, pinnar och elden.

– I skogen kan man leka att man är ute fast man är inne. Vi har en eld som man inte bränner sig på. Det är mysigt i vår skog.

William, 5 år, instruerar hur man hugger ved.

– Man måste ju hugga ved till elden så den inte slocknar, förklarar han.

Innan ritningen för Lillhaga förskola togs fram ville arkitekten Tommy Frisk veta vilka behov som fanns bland pedagoger, kökspersonal och chefer. Efter kartläggningen började han skissa på det som sedan blev Lillhaga förskola.

– Vi ville skapa bästa möjliga förutsättningar för de yngsta, där ju faktiskt förskolan är den första kontakten med livet utanför hemmet. Det var viktigt att det skulle kännas tryggt och välkomnande för barn och vårdnadshavare. Men lika viktigt var att de anställda skulle känna sig stolta och säkra i miljön, säger han.

Arbetsglädjen är central för pedagogerna på Lillhaga förskola och glädjen smittar av sig på barnen. Felicia, 5 år, ler när hon får frågan om vad som är roligast på förskolan.

– Jag tycker om ateljén, där får vi måla och pyssla. Och leka, säger Felicia.

Ateljén är en plats för utforskande och kreativt skapande. Ett rum som uppskattas av pedagoger och barn.

– Där kan vi skapa vad som helst. Det är jätteroligt att vara i ateljén. Man får ha på sig förkläden, säger Sibel, 5 år.

Leonora, 5 år, berättar att platsen vi träffats på är roligast – den största, öppna ytan på plan två. Där möter hon sina kompisar från andra avdelningar.

– Här träffar jag mina kompisar. Vi lägger pussel och leker sjukhus. Det bästa med förskolan är att leka.

Senast uppdaterad 2023-03-03 08:51

Dela sidan

Senast uppdaterad 2023-03-03 08:51

Dela sidan