Nya hastighetsgränser i tätorten
Trafik och infrastruktur

Högsta tillåtna hastighet i tätorten blir 40 km/h. På vissa sträckor ökas däremot tillåten hastighet till 60 km/h. Det är de största förändringarna när kommunen successivt börjar införa sin nya hastighetsplan.
Under vintern har kommunen tillsammans med en trafikkonsult tagit fram en hastighetplan. Den bygger på nationella riktlinjer och Trafikverkets metodik Rätt fart i staden som går ut på att bättre anpassa hastigheterna till de geografiska förutsättningarna. I förarbetet har man också tittat på olycksstatistik i olika områden.
– Det övergripande syftet är att höja trafiksäkerheten och framkomligheten. Vi vill också göra trafikmiljön mer enhetlig och lättförståelig, särskilt i bostadsområden, nära skolor och runt centrum, säger trafikingenjör Emma Söderberg Klint.
I korthet ser hastigheterna i tätorten ut så här framöver:
- Sänkt bashastighet från 50 km/h till 40 km/h på gator där oskyddade trafikanter rör sig
- Ökad tillåten hastighetsgräns till 60 km/h där gående och cyklister inte vistas på vägarna
- 30 km/h inom villaområden
- 30 km/h vid skolor och förskolor.
Samtidigt blir användningen av övergångsställen och gångpassager mer konsekvent. Övergångsställen – med vägskylt och väjningsplikt för bilister – används på sträckor där trafiken får köra högst 40 km/h. Gångpassager – utan särskild vägskylt och utan väjningsplikt för bilister – på sträckor med hastighetsgräns över 40 km/h.
Alla nya hastighetsgränser kommer att skyltas tydligt och genomförs stegvis med start nu i maj/juni. På en del gator behöver vissa fysiska arbeten göras innan hastigheterna förändras. Sammantaget kan det ta upp till två år innan alla ändringar är genomförda.
Läs mer om hastighetsplanen och se karta över berörda vägar i tätorten