Här finns information om olika tillstånd som du kan ansöka om hos Nykvarns kommun.
Bygg- och miljöavdelningen ansvarar för att kontrollera försäljning av folköl, tobak, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter och receptfria läkemedel. Därför ska du meddela miljöavdelningen innan du börjar sälja någon av dessa produkter. Det gäller både om du ska sälja direkt till kund i butik (detaljhandel) eller som grossist till butiker (partihandel).
Tobaksförsäljning
Produkter som räknas som tobak är cigaretter, snus, piptobak, rulltobak med mera. Om du vill sälja tobak behöver du lämna in en tillståndsansökan till miljöavdelningen. Du ska även meddela miljöavdelningen när du ska börja sälja tobak. Det ska du göra senast den dag då din verksamhet påbörjar försäljningen.
Försäljning av folköl, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter
Det är anmälningsplikt för folköl, e-cigaretter och nikotinfria tobaksprodukter. Anmälan behöver du lämna in till miljöavdelningen. Du anmäler försäljningen genom vår e-tjänst.
För att skydda människor mot negativ inverkan på hälsan måste vissa verksamheter anmälas, till exempel skolor, förskolor, bassängbad och kosmetiska solarier. Lär mer om anmälningspliktiga verksamheter under Hälsoskydd
Enligt spellagen från 2019 har kommunerna ansvar för så kallade registreringslotterier. Övriga tillstånd ska ges av Spelinspektionen. Läs mer om lotteritillstånd.
Om du vill starta eller ta över en livsmedelverksamhet hittar du mer information här.
På livsmedelsverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om livsmedel och de regler som gäller.
När du använder musik i din verksamhet tar STIM, Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, ut en licens. SAMI, Svenska Artister och Musikers Intresseorganisation, ser till att musiker och artister får den ersättning de har rätt till när deras musik spelas offentligt.
Det gör de genom att erbjuda den som använder musik i sin verksamhet ett tillstånd, en licens, från STIM. Licensen ger rätt att använda musik inom ett visst område, till exempel på en servering, en konsert eller en webbplats.
Läs mer på SAMIs webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och STIMs webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Serveringstillstånd krävs vid försäljning av alkoholhaltiga drycker. Generellt gäller att alla som säljer alkohol till gäster eller festdeltagare ska ansöka om serveringstillstånd. Nykvarns kommun göra inga egna utredningar om serveringstillstånd. All handläggning utförs av tillståndsenheten i Södertälje kommun. På Södertälje kommuns webbplats finns en e-tjänst där du som driver restaurang i Nykvarn kan söka serveringstillstånd eller ansöka om ändringar i befintligt tillstånd. Du loggar in med e-legitimation för att använda tjänsten.
Läs mer och ansök med e-legitimation här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Den som vill sälja vissa receptfria läkemedel måste anmäla detta till läkemedelsverket. Anmälningsblankett hittar du på läkemedelsverkets webbplats. Enligt lag ska en butik som vill börja sälja receptfria läkemedel skicka in ett egenkontrollprogram till kommunen. Det ska göra det lättare för kommunen att göra den tillsyn som varje år görs på uppdrag av läkemedelsverket. Läkemedelsverket tar ut en årlig tillsynsavgift.
18-årsgräns
För försäljning av receptfria läkemedel gäller 18-årsgräns. Det ska tydligt framgå med hjälp av åldersdekaler. Läkemedel ska förvaras inlåst och under direkt uppsikt av personal och åtskilda från andra produkter. Personalen får inte ge kunderna farmaceutisk rådgivning utan ska hänvisa till apoteken.
När du ska bygga nytt, ändra eller riva behövs ofta någon form av tillstånd eller lov. Du hittar information om hur du går tillväga och vad du bör tänka på här.