language
Nykvarn kommuns logga
Kontakt

Aktuell information

Här kan du läsa aktuell information och driftmeddelanden gällande sophämtning och slamtömning.

Avvikande telefontider kundtjänsten:
Onsdag 5/6 – 8-13
Torsdag 6/6 - kundtjänsten stängd.

Öppettider Återvinningscentraler:
Nationaldagen, 6/6, stängt på båda centralerna.

För övriga öppettider besök Telge Återvinnings hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Sophämtning och slamtömning:
Sophämtning sker på ordinarie hämtningsdag, även på röda dagar.

Slamtömning sker normalt inte på röda dagar. Behöver du en tömning under en röd dag kontaktar du Forias jour.
Forias akutnummer: 070 - 655 50 75

 

Säsongen för sommarhämtning startar vecka 18/19 och slutar vecka 38/39 beroende på om du har hämtning jämn eller udda vecka.

Logga in på Mina Sidor eller använd "Min sophämtningsdag" för att se när soporna hämtas hos dig.

Latrinhämtning
Hämtning sker vid sex olika tillfällen: vecka 19, 23, 27, 31, 35 och 39.

Observera att du behöver beställa din hämtning. Beställningen ska göras senast kl.12.00 på fredagen veckan innan hämtningsveckan.

Vecka 16 startar hämtningen för dig som har trädgårdskärl.

Hämtningen sker varannan vecka, jämna veckor, fram till och med vecka 46.



Från och med nu kan du även se ditt tömningsschema på Mina Sidor. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Här kan du även beställa slamtömning, ansöka om ändringar och se dina fakturor. Inloggning sker med Bank-ID.

Från och med den 1 januari har kommunerna tagit över ansvaret för att samla in förpackningsavfall från hushållen. Detta görs i enighet med regeringsbeslutet som togs sommaren 2022 och för att skapa ett mer effektivt återvinningssystem som kan bidra till Sveriges klimatmål.

Det nya ansvaret innebär bland annat:
Nykvarns kommun tar över ansvaret för återvinningsstationerna i Nykvarn.
Stationerna finns kvar på samma plats som tidigare och kommer tömmas och städas enligt schema.
Om en station behöver städas eller en behållare behöver tömmas kan du skicka in en felanmälan via vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kommunerna blir skyldiga att samla in utsorterat matavfall från hushåll och verksamheter.
I Nykvarn har vi redan infört den prickiga matavfallspåsen

Senast den 1 januari 2027 ska fastighetsnära insamling av förpackningar vara införd för hushållen.
I Nykvarn införde vi Hemsortering för alla villor och fritidshus under våren 2023 och är därför väl förberedda inför de nya kraven. Arbetet med att införa fastighetsnära insamling vid flerfamiljshus, bostadsrättsföreningar och samfälligheter som nu saknar kommer ske tillsammans med fastighetsägarna.



Hjälpte informationen på denna sida dig?

Tack för din feedback!

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som var felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Nykvarns kommun lagrar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi hanterar dina uppgifter på www.nykvarn.se/gdpr

Senast uppdaterad 2024-05-23 04:20

Dela sidan

Kontakta oss

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Tack för din feedback!

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som var felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Nykvarns kommun lagrar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi hanterar dina uppgifter på www.nykvarn.se/gdpr

Senast uppdaterad 2024-05-23 04:20

Dela sidan