Modersmålsundervisning
Talar ni ett annat språk än svenska hemma? Eller tillhör ni en av de nationella minoriteterna? Då kan ni ansöka om modersmålsundervisning för ert barn. Det gäller elever i årskurs 1-9.
Modersmål är ett eget ämne med egen kursplan. En elev som går i grundskola och gymnasieskola och har annat modersmål än svenska kan få modersmålsundervisning om:
- en eller båda vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål
- språket är elevens dagliga språk hemma
- eleven har grundläggande kunskaper i språket.
Eleven har inte rätt att delta om språket är ett nybörjarspråk eller om tanken är att eleven ska lära sig språket i skolan. Det är ansvarig rektor tillsammans med modersmålslärare som avgör detta. Underlag för bedömning är betygskriterier i ämnet modersmål, Lgr 22.
För att skolan ska anordna modersmålsundervisning krävs det att:
- det finns minst fem elever som har rätt till undervisning
- dessa önskar undervisning i språket
- det finns en lämplig lärare som kan undervisa.
Nationella minoritetsspråk
En elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk (10 kap. 7 § skollagen). Det här gäller även om språket inte är elevens dagliga språk hemma. Det finns inte heller något krav på att det ska vara minst fem elever som önskar undervisning.
Skolan är också skyldig att erbjuda modersmålsundervisning till elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska. Det gäller även om språket inte är elevens dagliga språk hemma. Däremot måste eleven ha grundläggande kunskaper i språket.
Ansök så här
Det är vårdnadshavare som ansöker om modersmålsundervisning i grundskola och gymnasieskola. Ansökan om modersmålsundervisning här på sidan. Vårdnadshavare fyller i den och lämnar till närmaste förskolechef eller rektor.
Syftet med modersmål
Syftet med modersmål är att skapa en aktiv flerspråkighet. Eleverna ska lära sig mer om den egna kulturen och få möjlighet att utveckla sitt språk och bli till flerspråkiga individer med dubbel kulturell identitet och kompetens. De lärare som undervisar i modersmål kommer oftast från samma land och kultur som eleverna och har goda kunskaper i det svenska språket. Undervisningen sker på de skolor där lämpliga grupper kan bildas. Undervisningsgrupperna ska om möjligt vara åldershomogena, så att eleverna har samma språkkunskaper för att få kvalitet i undervisningen. Det kan innebära att undervisningen inte sker på elevens skola.
Finska på förskolan
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde. Vill du att ditt barn ska ha kontakt med en finskspråkig pedagog på förskolan? Då ska du i första hand välja Lillhaga förskola. Där finns finsktalande pedagog som regelbundet samlar en grupp finsktalande barn för egna aktiviteter.