Skolskjuts
Här hittar du viktig information om om skolskjuts och skoltaxi.
Skolskjuts - så funkar det
Ibland kan en elev behöva skolskjuts till och från sin skola. Det är skollagen och skolskjutsreglemente som styr vem som kan beviljas skolskjuts. En elev kan få skolskjuts om:
- Eleven har ett antal kilometer mellan hemmet och skolan, olika avstånd gäller för olika åldrar.
- Eleven har en skolväg där trafikförhållanden bedöms vara svåra.
- Eleven har en funktionsnedsättning.
- Det finns särskilda omständigheter som påverkar elevens möjlighet att ta sig till skolan.
Ansökan
För att ansöka om skolskjuts använder du blanketten "Ansökan om skolskjuts" som du hittar under E-tjänster och blanketter här på sidan. Du behöver ansöka senast 1 juni.
Viktigt att veta
- Skolskjuts med taxi ska du söka för varje läsår.
- Skolskjuts med turbunden linjetrafik (SL-kort) behöver du också söka för varje läsår.
- Vid förändrat behov/omständighet behöver du ansöka igen.
- Viktigt att meddela om behov av skolskjuts inte är aktuellt längre.
Om du vill överklaga
Om du är inte är nöjd med ett beslut om skolskjuts kan du överklaga. Hur du överklagar står i det beslut du fått från oss. Du överklagar till förvaltningsrätten. Du måste överklaga inom tre veckor från att du fått beslutet.
Du ska rikta överklagande till förvaltningsrätten i Stockholm men skicka överklagandet till registrator i Nykvarns kommun.
Nykvarn kommun
Utbildningskontoret
Centrumvägen 24 A
155 80 Nykvarn
Ja, kan ha rätt till skolskjuts
Om eleven bor tillräckligt långt från sin närmaste (anvisade) skola har eleven rätt till skolskjuts.
Förskoleklass: 3 km
Skolår 1-3 : 3 km
Skolår 4-6: 4 km
Skolår 7-9: 5 km
(Gymnasieskola: 6 km och med allmänna färdmedel - läs mer under Resebidrag Länk till annan webbplats.)
Anpassad skola: individuell bedömning
En elev som går i grundskolan och har mer än 3 km mellan hemmet och skolan kan ha rätt till skolskjuts. Med skolskjuts menas resor som bekostas av kommunen mellan hemmet eller närmaste SL-hållplats/skolskjutshållplats och den skola kommunen hänvisat till.
Trafikförhållandena på vägen till skolan eller närmaste hållplats kan avgöra om en elev får skolskjuts. Om du ansöker om skolskjuts på grund av trafikförhållandena så behöver du beskriva det i din ansökan.
En elev kan få skolskjuts om barnet har en funktionsnedsättning som gör att hen inte kan ta sig till skolan på annat sätt. När du ansöker är det viktigt att du har ett medicinsk underlag så som ett läkarintyg, där det tydligt står beskrivet varför eleven behöver skolskjuts. Elevens svårigheter kopplat till behovet av skolskjuts behöver beskrivas i intyget.
Det räcker inte med ett generellt intyg från en läkare om exempelvis en diagnos.
En elev kan ha rätt till skolskjuts även om föräldrarna bor på olika adresser inom Nykvarns kommun. Vid växelvis boende är det adressen till de vårdnadshavare som är folkbokförda i kommunen som prövas för skolskjuts.
Nej, har troligtvis inte rätt till skolskjuts
Skolvalet är fritt och man kan söka till vilka skolor man vill. Men en elev har bara rätt att få skolskjuts till den skola som ligger närmast, alltså till sin anvisade skola. Väljer du en annan skola så har du inte rätt till skolskjuts till den skolan.
Undantaget är om den självvalda skolan ligger närmare än den skola eleven skulle gått på om barnet gått på den anvisade skolan.
Om eleven har växelvis boende, och det ena boendet ena ligger utanför kommunen, har eleven inte rätt till skolskjuts från det boendet utanför kommunen.
Om en elev har flyttat inom kommunen men går kvar i sin gamla skola räknas det som ett eget val av skola. Avståndet bedöms utifrån den skola eleven skulle gått i, i sitt nya område.
En elev kan få skolskjuts till och från skolan. En elev som går på fritids både på morgonen innan skolan börjar och på eftermiddagen efter skoldagens slut har inte rätt till skolskjuts.
En elev kan få skolskjuts till närmaste kommunala skola. Har du valt en fristående skola i eller utanför Nykvarns kommun har du inte rätt till skolskjuts.
Om eleven har flyttat till men går kvar i den gamla skolan i en annan kommun, får eleven inte skolskjuts.
Om resan
Öva med barnet i början
Att åka skolskjuts kan vara både spännande och lite nervöst i början. Öva med barnet att hitta till rätt hållplats, komma i tid och annat som kan vara självklart för oss vuxna men som barn inte tänker på. Tänk på att yngre barn behöver mer övning.
Turbunden trafik
All skolskjuts som kommunen anordnar är turbunden, oavsett om den sker med linjebuss eller skoltaxi, dvs det finns en tidtabell och specifika håll-/uppsamlingsplatser att förhålla sig till. Skolskjutsen följer beslutad färdväg och gör heller inga extra stopp. Oftast måste eleven själv ta sig till uppsamlingsstället, som ibland är en hållplats, där buss eller taxi hämtar.
Bussarna 779, 780, 781, 782 och 789 trafikerar Nykvarn.
Väntetider
Väntetider kan förekomma, men undviks i mesta möjliga mån. Vid alla resor gäller att eleven kan få vänta upp till 60 minuter. Tänk på att alltid passa tiden. Skolskjutsen har ingen skyldighet att vänta på elev som inte finns på uppsamlingsstället på utsatt tid.
Om avgångstiden är satt i tidsintervall ska eleven finnas på plats när tidsintervallen börjar, till exempel klockan 07.05 - 07.10. Eleven ska då finnas på plats klockan 07.05.
Samtrans kör
I appen Samtrans resor får du tillgång till information om dina resor. För att kunna logga in i appen behöver du ett resenärs-ID. Kontakta kundtjänst på telefonnummer 08-522 500 00 eller på www.samtrans.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Sjukdom och ledighet
Som förälder kan du avbeställa turbunden skoltaxi vid till exempel sjukdom eller ledighet. Det gör du i appen Samtrans resor. Som vårdnadshavare kan du inte beställa extra skolskjuts eller ändra hämtnings- eller lämningsställe.
Frågor
Om du har frågor angående skolskjuts kontakta nedanstående beroende på ärende:
- Angående ansökning av skolskjuts: Utbildningskontorets samordnare för skolskjuts, tel vxl 08-555 010 00.
- Angående skolskjutsfrågor på övergripande nivå: Utbildningskontorets samordnare för skolskjuts tel vxl: 08-555 010 00.
- Vid synpunkter på linjetrafiken i stort: SL:s kundtjänst på telefon 08-600 10 00.